Terugreis

16 november 2013 - Winterswijk, Nederland

Op onze laatste morgen hoefden wij ons niet zo te haasten. We zorgden dat we de koffers dicht hadden voor we gingen ontbijten, om half 10 moesten we klaar staan bij de receptie. We kregen allemaal als afscheid een sjaaltje (khata) zoals dat hier gebruikelijk is bij bv ontvangst en afscheid.

Het vliegveld in Kathmandu is oud en men werkt niet zo modern. Met vertraging van ongeveer een uur vertrokken we richting Kuala Lumpur in Maleisië. Daar aangekomen moesten we overstappen en ± 4 uur wachten. Het vliegtuig naar Amsterdam vertrok om 0.45 uur plaatselijke tijd, de vliegtijd is ongeveer 13 uur. Dit houdt in dat we in het donker vetrokken en in het donker aankomen. We vlogen dus met de nacht mee. Slapen in het vliegtuig valt tegen zoals ik inmiddels ervaren heb.

Uiteindelijk waren we een half uur eerder op Schiphol dan gepland. De koffers ophalen en daarna werden we verwelkomd door Klaus en Leonie. Toen naar de bus die al klaar stond. Onderweg dronken we nog koffie en rond kwart voor 11 waren we in Winterswijk, waar de familie al stond om ons op te halen.

Tot slot, Nepal is een prachtig land met heel veel mooie natuur, vooral natuurlijk de bergen. Andere gebruiken, andere religie. Door de gesprekken met onze Nepalese gids ervaren wij wederzijds respect hiervoor. We hebben een prachtige reis gehad, maar het was niet allemaal mooi wat we gezien hebben. Veel mensen zijn arm, de huizen en de voorzieningen niet zo als wij gewend zijn. Maar wij zien dat verschil, zij zijn het gewend. De mensen waren allemaal erg vriendelijk. En door de toeristen hebben veel mensen werk en zo snijdt het mes van 2 kanten.

Allemaal nogmaals bedankt voor jullie reacties tijdens deze reis. En wie weet tot een volgende.

1. Marijke:
    21 november 2013
    Bedankt voor de goed beschreven verslagen van jullie vakantie gr marijke
  2. Janette:
    22 november 2013
    Mooi foto's en indrukwekkende verhalen. Goede reisverslagen heb je gemaakt Hermien. Deze reis lijkt me een bijzondere ervaring en een met dubbele gevoelens. Dank je wel dat we mee mochten genieten van jullie reis en fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn gekomen. Groetjes Janette