Bhaktapur

5 november 2013 - Bhaktapur, Nepal

Vanmorgen al op tijd vertrokken voor een excursie naar Bhaktapur; dit is een fraai gerestaureerde koningsstad met een Hindoeïstisch karakter. Speciaal vandaag is het in heel Nepal het feest van de broers en zussen. Alle mannen krijgen van hun zus een cadeau. Heb je geen zus dan is er altijd wel een plaatsvervangende nicht of een tante die deze rol dan op zich neemt.

In het stadje was het bijzonder druk, er was voor elk huisje en winkeltje wel een kraampje waar iets te koop was. Ook werd er buiten veel gebakken (een soort gefrituurde krakelingen). Verder was er ook fruit en groente en natuurlijk souvenirs te koop. De straatjes waren smal en ongelijk waar tussendoor ook auto's, maar vooral ook veel kleine motoren reden, steeds luid toeterend!  Ook voor de kinderen was het feest. Speciaal voor de jongens, die alleen vandaag mochten kaarten en dobbelen. Dit deden ze dan ook heel fanatiek. We bleven maar fotograferen en mensen kijken. Ook werden we steeds staande gehouden door mannen en vrouwen die ons souvenirs wilden verkopen. Wilde je wat kopen dan moest je zeker 1/3 afdingen. Sommigen lukte dit of soms wel meer.

We hebben op een dakterras gegeten. Daarna konden we nog op eigen gelegenheid de stad rondkijken. We zijn met een aantal in een papierfabriekje wezen kijken. Het is ook bijzonder om te zien hoe de mensen leven. Meerdere families in één huis. De meeste mensen zijn erg arm. Alle straten en wegen zitten vol met gaten (Herman hier is werk zat!). Veel bouwwerken zijn half af. Het vuil ligt overal lang  de straten.

Om een uur of 4 vertrok onze groep (de anderen waren al weg, zij gaan de trekking doen in de bergen) richting Nagarkot een dorpje in de bergen. Van hieruit heb je uitzicht op de Himalaya. De weg, weer vol gaten, slingerde de berg op en duurde zeker een uur. Aangekomen zagen we nog een enkele top van de Himalaya. We logeerden nu in een resort. Morgen vroeg op om de zonsopkomst te zien!