Excursies in Pokhara

10 november 2013 - Pokhara, Nepal

Lekker geslapen en ontbeten. Vandaag stond er excursies in Pokhara op het programma. Als 1e bekeken we een tempelcomplex (stoepa) waar een jonge priester (hij zei dat hij 15 was, maar wij denken dat hij niet ouder dan 10 jaar was) ons zegende door weer een rode stip op ons voorhoofd te zetten. De zegen hield een lang en gezond leven in. Verderop bij wat kraampjes stond iemand die een nieuwe auto en een nieuwe scooter zegende. Alle deuren en ook de voorklep  van de auto stonden open en de eigenaresse moest met een schaaltje wierook door alle openingen van de auto naar binnen.

Hierna hebben we het regionaal museum van Nepal bezocht. Veel klederkrachten, huisraad en gereedschappen, die wellicht nu nog steeds op het platteland van Nepal in gebruik zijn, gezien.

Daarna bezochten we de Davis fall. Dit is een stroomversnelling vanuit de bergen die hier met een donderend geweld naar beneden komt. Hier werd dan ook gelijk elektriciteit opgewekt.

Na de koffie bezochten we in een grot dezelfde stroomversnelling onderaards. We moesten daarvoor eerst weer langs een tempel die ook in de grot was gebouwd.

Hier eindigde de rondleidingen voor vandaag, De middag was vrij te besteden. Morgen staan we vroeg op want we worden om 5 uur bij de ingang van het hotel opgewacht door onze gids om de zonsopgang in de bergen te zien. We rijden eerst een half uur, daarna nog een wandeling (klimmen) van een half uur.